Du tager alting så tungt, slap nu af!

 

Har du fået kastet sådanne påstande i hovedet af venner, veninder, job eller familie:

  • Lad nu være med at tage det personligt!
  • Det er en hård verden, lad nu være med at være så sensitiv!
  • Nu overreagerer du igen!

 

Kan du nikke genkendende til nogle af disse tanker:

  • Jeg er meget bevidst om andre menneskers humør og bliver påvirket af det
  • Jeg har generelt stor indlevelse i andre mennesker
  • Jeg påvirkes nemt til tårer over en god film
  • Jeg er meget samvittighedsfuld
  • Jeg har brug for alene-tid, når dagene har været hektiske
  • Jeg bryder mig ikke om høje lyde, kraftigt lys og gennemtrængende dufte
  • Jeg føler mig anderledes og nogen gange ikke lige så god som andre, fordi jeg tænker mere og tager ting tungere

 

Du er ikke som de andre

Du har måske hele livet fået tudet ørerne fulde af, at du er lidt anderledes, fordi du er ”så nærtagende” og følsom. Ensbetydende med at det er en dårlig ting, som du helst skal lave om, eller i hvert fald dæmpe voldsomt, for det kan du ikke bruge til noget.

Det er det værste omgang bævl! Kun sagt af mennesker, der ikke evner at rumme andre og nok selv er lidt følelsesmæssige afstumpede!! (Min helt personlige mening).

 

Dit liv er mere nuanceret

Vær ikke så følsomDet er vigtigt – specielt som følsom person, at du accepterer dig selv og fremhæver det gode ved følsomheden/sensitiviteten:

 

Du registrerer mange flere nuancer i dagligdagen, du bearbejder indtryk med væsentlig større dybde, og har en lavere tærskel for at blive overvældet af indtryk.

 

Det er ikke svaghedstegn, selvom du måske hører dette fra tid til anden. Anvendt rigtigt er det en positiv ting, der kan styrkes og bruges aktivt.

 

 

 

 

En normal personlig egenskab

Følsomhed/sensitivitet som personlig egenskab er en uvurderlig egenskab, når den bruges rigtigt, og får lov til at vokse og trives. Følsomhed er ikke at forveksle med svaghed, slaphed og manglende dømmekraft. Kan være tværtimod, fordi det kan bruges til at nå ind til andre mennesker, fx:

  • En kæreste, der er følsom, kan rumme og give (og modtage) rigtig rigtig meget kærlighed og ømhed, og gøre forholdet til noget helt unikt!
  • En Mor/Far, der er følsom, fornemmer hurtigt barnets stemninger – glæde eller sorg, og kan forstærke glæden og støtte op omkring sorgen.
  • En medarbejder, der er følsom, kan ved at bruge sin følsomhed, nå uanede højder. Prøv og tænk på de åbenlyse – indenfor plejesektoren – alt fra sundhedsassistenter til læger, men også fx sælgere, der bruger deres fine fornemmelse til at servicere og sælge det, kunden allerhelst vil have. Et andet eksempel er lærere, der kan bruge det til at motivere og støtte op omkring elever.
  • En leder/chef der er følsom, kan få sine medarbejdere med sig nemmere og mere smidigt end andre. For de fornemmer stemninger meget hurtigere. De opfatter også konflikter næsten inden de sker, fordi antennerne er langt ude og de kan reagere på det.

 

Acceptér dig selv

Tit er sensitivitet og følsomhed blevet vendt til noget mindre godt, fordi det i en meget konkret verden er meget ukonkret. Det vigtige er at vende det lidt tabubelagte, karrierebremsende og svaghedsagtige begreb til de store fordele det er og giver.

 

Primært ved at erkende styrkerne ved at være følsom og starte med at bruge det aktivt! Hvordan det?

 

Nyd hvem du er

Dyrk den gode side af din dybe indlevelsesevne. Som følsom person, når din glæde større højder end for andre. Dyrk og udfold derfor din glæde ved de smukke ting, – store som små fx kærligheden, naturen, musik. Brug bevidst din kreativitet til at udvide de positive tanker.

 

Lyt til dig selv

Lyt til din krop og ikke til andre mennesker, når du kan mærke, du fx har været sammen med for mange mennesker – for længe. Lær at trække dig i god tid. Planlæg færre ting på en dag. Acceptér du har brug for alenetid. Du skal ikke måle dig med andre mennesker, og hvad de har behov for og kan klare. Tænk på, trækker du dig i tide, bliver du dels hurtigt ladet op og dels får du tilgang til den idérigdom, som vil kunne udfolde sig meget mere, når du får fred. Til gavn for dig selv og alle andre.

 

Lyt for alt i verden ikke til dem der siger – lad vær med at være så følsom, tag dig nu sammen. For det kan du ikke!! Og skal heller ikke!

 

Er det dig?

Måske har du det på denne måde:

  • At du er glad for din følsomhed, når der er medgang – du får de dybe dybe følelser og glæder, der kan antage uanede højder
  • At du er utilfreds med din følsomhed, når der er modgang.
  • Du bliver vred på sig selv, når du tager alting ind

Læs også 4 advarselstegn på dårligt selvværd

Et råd

Følelser - gode og dårligeLyt og acceptér de store højder og de dybe dale. Lyt til følsomhedens stemme og få mere energi, engagement, entusiasme i dit liv. Lyt til din sensitivitet – lyt til hvad den fortæller dig og accepter det og påskøn det. Når de negative følelser kommer, i stedet for at skælde ud på dig selv, så acceptér dem! Tænk på de negative tanker som en god ven der er ked af det. Ville du ignorer hende? Ville du sige – tag dig nu sammen? Nej vel, du ville støtte, rumme og acceptere hende – gør det samme med dig selv!

 

Og – meget vigtigt: Vid, at de dårlige tanker kun er følelser, der ændres igen. Om en time, i morgen eller om 5 minutter sker noget, der ændrer de negative tanker til noget positivt. Kæmp ikke imod, men omfavn det og vid det går over igen om lidt.

 

Accepter

Giv ikke modstand til følelserne – acceptér dem. Sådan er du og acceptér det – du kan ikke ændre det! Ved at gøre det, kommer du lettere igennem og ud på den anden side. Ved at skælde ud, får du det alligevel ikke bedre!! At nå derhen er ikke altid nemt – det kræver træning og vedholdenhed – lad mig hjælpe dig på vej – book en coaching samtale.

Book en coachingsamtale