Skrevet af: Susanne Worm

4  råd til at forbedre dit selvværd

Kører nogle af disse påstande som en gentagelse inde i dit hoved, der alle kommer af: Er jeg god nok?:

  • ”De andre” er helt sikkert bedre end mig
  • ”De andre” reagerer anderledes, mere tjekket
  • ”De andre” kan overskue mere
  • ”De andre” gør ting bedre – laver ikke fejl
  • ”De andre” er ikke så følsomme
  • ”De andre” er sjovere
  • ”De andre” er klogere
  • ”De andre” siger altid det rigtige

 

Er jeg god nok?

 

Jeg er bare ikke

  • god nok
  • smuk nok
  • elsket og værdsat

Hvis bare lige jeg kunne ændre dette, gøre mere af…, blive bedre til… lære ikke at tage tingene så tungt, blive mere morsom, eller klogere, så var jeg glad. Hvis jeg bare kunne få en pille til det?

 

Få en pille!

Sorry, det er ikke muligt – og det gode er, det er heller ikke nødvendigt! Det gælder om at lære at acceptere sig selv og være ærlig og tro mod sig selv. Jeg kan ikke lære dig at blive bedre, sjovere, klogere – men det er heller ikke nødvendigt, det er meget vigtigere, at du accepterer det unikke ved dig selv og lære at elske den du er! Lade andre se den ærlige dig og den ægte dig, og du vil komme langt og få det meget bedre, end du har det i dag.

 

Du synes måske, at du har ændret dig, at du ikke er mere så sjov, kan ikke finde glæde ved så meget, overskue ret meget, være der så meget for dine nærmeste og dig selv, noget er ligesom skredet.

 

Læs også: Lader du dig nøje?

 

Du kan måske endda analysere dig frem til, at dine historier om dig selv ikke passer – så slemt er det nu ikke – i hvert fald ikke ifølge dine omgivelser – venner, familie, kolleger. Men det kan være svært – næsten umuligt at stoppe og ændre selvforståelsen alene. Et coachforløb på få måneder vil kunne ændre dette og dermed dit liv for evigt. Du skal af med din påstand: “Er jeg god nok?”, og vide at du er helt perfekt som du er!

 

 

Gode råd:

I mellemtiden kan du prøve disse gode råd:

 

Stop med at sammenligne dig med andre

Når tankerne hvor du sammenligninger dig med andre dukker op:  – de er klogere, smartere, sjovere – så ha en ting parat som du ved med dig selv du er god til – i henhold til dine egne værdier! Det kan være du er supergod til at lave mad, supergod til at mægle mellem venner/kollegaer der er blevet uvenner, supergod til at planlægge og strukturere osv. Find din egen ting, en eller flere, og tag den frem, når du begynder på sammenligningerne og fokuser på dette i stedet. Skriv gerne nogle af dem ned, så du kan veksle imellem dem.

 

Tilgiv dig selv

Det er ok at lave fejl! Vi laver alle fejl! Det er i øvrigt meget nemt ikke at lave fejl – ved du hvordan? Ved ikke at lave noget som helst! Jo mere du laver, jo større er sandsynligheden for at lave fejl, og det bliver man klogere af – du skal blot forsøge ikke at gentage fejlene. Næste gang du laver en fejl og skal til at skælde ud på dig selv, så overvej lige, hvordan du ville tage den snak, hvis det var en god veninde eller kollega og ikke dig selv, der havde lavet fejlen. Så ville du ikke være så hård vel?

 

Stop med den negative snak om dig selv

Når du ikke sammenligner dig med andre, taler du måske blot nedsættende til dig selv. Du har en række historier, der kører på automatik inde i hovedet på dig selv:

 

  • Jeg duer ikke til dette, så det vil ikke lykkes.
  • Jeg kan ikke få den kunde, eller lave den ret mad, eller udføre denne opgave.

Min partner giver mig ikke ømhed, kærlighed, opmærksomhed, det er fordi jeg ikke gør nok for at gøre ham/hende tilfreds og jeg har alligevel ikke fortjent bedre.

Det er alt sammen historier du fortæller dig selv. Som du egentlig godt ved ikke er sande.

Og hænger sammen med tanken: Er jeg go nok?

 

 

Det er kun tanker!

Tanker er tanker og ikke nødvendigvis sandheder – husk det! Men tankerne kan være altødelæggende, fordi de er med til at bekræfte og cementere de negative forkerte tanker. Begynd i stedet at ændre tankerne mod: Selvfølgelig kan jeg få den kunde, vi har en god kemi – den opskrift er svær, og jeg gør mit bedste, har jo lykkes før og er blevet endnu klogere end sidst – jeg har fortjent det bedste fra min partner, jeg er et godt menneske, og jeg har ret til at stille krav og få mine behov opfyldt.

Begynd i det små, og blev ved og ved og ved. Og du vil opdage at tingene begynder at lykkes – mere og mere, for nu begynder du at programmere hjernen til det skal lykkes.

 

Stop med at ville være som andre

Oplever du næsten fysisk angsten ved at føle dig anderledes, at du ikke høre til nogen steder og kæmper med at gøre tingene som du tror ”de andre” gør? Så prøv dette i stedet – det er meget angstprovokerende første gang, men så bliver det sjovere og sjovere. Fx til en reception/fest/møde, hvor du kommer til et lokale, hvor mange mennesker står og taler sammen. Du føler sig som udgangspunkt forkert og vil allerhelst flygte ud af rummet igen. Gør i stedet dette: Ret ryggen – vælg en tilfældig – gå derhen – begynd og tal med dem – om præcis det der falder dig ind. Spørg om deres mening, deres weekend, deres arbejde, lige hvad der falder dig ind, og din alene-følelse vil forsvinde stille og roligt. Er den første du vælger ikke snaksaglig, vælg en ny. Pres dig selv ud af komfortzonen og start på denne måde på din egen selvudvikling.

 

Hvornår opdager ”de” jeg kun er tom luft?

Ofte sammenligner vi os med det umulige og det perfekte og ingen er perfekt til alt. En kvinde, jeg hjalp, der for nylig var blevet færdig med en højere uddannelse – have fået vikarjob og var bange hun blev fyret, fordi hun ikke var så hurtig som sine kollegaer, der havde flere års erfaring. Mente fordi hun ikke var hurtig, at hun dermed heller ikke var dygtig.

 

Hvad er du god til?

Er jeg go nokGik man hende på klingen, og spurgte, hvad hun synes hun måske var god til – kom følgende frem:

 

Jeg er da meget god til at lytte og forstå mine kunder, jeg gør dem trygge (hun var inden for sundhedsvæsenet), jeg er en god veninde, god mor, god til at holde styr på min økonomi, god til at strukturere og finde på nye måder at løse opgaver på.

 

Men bare fordi hun sammenlignede sig med en specifik ting, fik hun overbevist sig selv om, at så var alt dårligt.

 

Da vi fik ændret hendes tankesæt, at være mere bevist om de positive ting, hun vidste hun var god til, begyndte tingene at falde på plads og hun blev hurtigere. For nu havde hun ikke mere dette pres hængende over hovedet – at hun ikke var god til noget som helst (iflg hende selv).

 

Tænk engang

Et tankeeksempel: Overvej, hvis du er motionsløber, at du sammenligner med verdens bedste, og du samtidig kan lide at lave god mad, og sammenligner dig med en af NOMA kokkene og så lige sammenligner dig med stjerne kollegaen på jobbet.  Du kan ikke leve op til det perfekte i alle situationerne, så din sammenligning er urealistisk. Verdensmesteren har jo øvet sig noget mere end dig, ligeså med NOMA kokken og måske din kollega har en anden erfaring eller uddannelse – prøv så lige og byt rollerne om (mentalt): Få NOMA kokken til at løbe 100 m løb, løberen til at løse din opgaver på jobbet og din kollega til at lave mad…. Vil de så stadig være bedre end dig?? Nej vel.

 

Vil DU videre – vil du væk fra “er jeg god nok”?

Det er så nemt at holde sig selv fast i disse hårde fordømmelser af sig selv – at komme ud af det kræver ofte professionel hjælp. Til gengæld vil det frigive en masse positiv energi og overskud, når man slipper ud af disse negative og nedbrydende selv-fordømmelser.

 

Lad os komme igang – bestil en coachingsamtale nu! Lad os få dig væk fra tankerne: Er jeg go nok?